„Hledám možnosti, jak dětem programování přiblížit,“ říká učitelka výpočetní techniky Jana Pastyříková

Paní Jana Pastyříková učí výpočetní techniku na Základní škole na ulici Komenského 2 ve Ždáru nad Sázavou. Akademie programování se se svými žáky zúčastnila již podruhé. Letos poprvé si s nimi zkusila o závěrečný Hackathon v Micorosoftu. O tom v čem spatřuje největší přínos „Akademie“ a co si myslí o nedostatku holek v IT jsme se jí zeptali v následujícím rozhovoru.

Vaše škola se v letošním roce znovu přidala k projektu Akademie programování. S čím jste do projektu šli, a splnila se vaše očekávání?

Akademie programování jsme se letos zúčastnili podruhé. Vloni jsem ji nabídla starším žákům (8.-9. ročník), letos jsem oslovila hlavně šesťáky a sedmáky. Programovali jsme pouze v Kodu a ukázalo se, že se mladší žáci v tomto prostředí lépe vyřádí. Daleko více je bavilo objevovat, co který objekt umí a vznikaly rozmanitější scény. Nabízela jsem Akademii programování jako aktivitu ve volném čase, takže splnila moje očekávání – žáci u počítače přemýšleli, tvořili a bavilo je to.

Je něco, co dala Akademie vám jako učiteli IT?

Seznámila jsem se s dalším typem programovacího prostředí. V informatice programujeme v Baltíkovi a využíváme dva typy programovatelných stavebnic (Lego WeDo a Lego MindStorms-EV3). Hledám další možnosti, jak dětem programování přiblížit, jsem ráda, že jsme si mohli Kodu zkusit.

Zajímají se podle vás děti dostatečně o programování? Pokud ne, co by je motivovalo?

Jak kdo a jak kdy. Programování jako zábava – na chvilku a bez nějakého vnějšího omezování  – baví skoro všechny. Každý rok zkouším se všemi svými žáky Hodinu kódu, téměř všichni se baví a hodinu u toho vydrží.Když se ale začne s opravdovou výukou, žáci si nemohou dělat, co je napadne, narazíme na stejný problém jako v ostatních předmětech. Vždy je někdo, koho to nebaví, komu se nechce přemýšlet, kdo to nikdy přece nebude potřebovat. Žáci, kteří chtějí programovat, by potřebovali odborné vedení s dobrými nápady a pak soutěže, přehlídky – aby viděli, že dělají něco užitečného a zajímavého i pro ostatní.

Napadá vás, jak dostat do IT více dívek?

Dívka, která se chce věnovat programování, může – přece jí v tom nikdo nebrání. Nutit dívky, aby více milovaly počítače, matematiku, fyziku, techniku je podle mě zbytečné. Co ale považuji za perfektní, je nabídnout jim zajímavé aktivity v těchto oborech – ty, co mají zájem (a není jich zas tak málo), se příležitosti chopí, navíc bez pocitu, že jsou nějaké divné.

 

Roman Pacvoň